Rancangan Pengajaran Harian
Mata
pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : 3 Gemilang
Tarikh :
29/10/2012 (Isnin)
Masa : 11.00 hingga 11.30 pagi (30 minit)
Bilangan Murid : 26 orang
Tema : Kerjaya
Tajuk :
Kerjaya Pilihan
Bidang
Pelajaran :
Bacaan dan kefahaman
Fokus utama : 5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan
dan intonasi
yang
betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 1 ii).Memahami perkataan, frasa dan ayat
yang dibaca
Fokus
Sampingan : 8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat
tunggal dan ayat majmuk.
Aras 1
i).Melengkapkan ayat dengan perkataan yang
sesuai
Hasil Pembelajaran : i). Seramai lebih kurang 10 orang murid boleh membaca
perkataan
atau ayat dengan sebutan
yang betul dan jelas.
ii).
Seramai lebih kurang 10 orang murid dapat melengkapkan ayat
dengan betul.
Sistem Bahasa : Kata kerja
Nilai murni :
Bekerjasama dan rajin
Elemen
Merentas Kurikulum
: Kreatif dan Inovatif
Pengalaman sedia
ada murid : Murid pernah melihat, menonton di
televisyen dan
Berjumpa dengan mereka yang berkerjaya.
kad huruf.
Langkah/
Masa
|
Isi Kandungan/
Pembelajaran
|
Aktiviti Pengajaran
dan Pembelajaran
|
Impak
/ Catatan
|
Set Induksi
5 minit
|
Pengenalan Tema
Kerjaya
|
1.Guru menunjukkan beberapa huruf di
papan tulis.
2.Secara perbincangan, murid diminta
menyusun huruf
menjadi satu perkataan.
3.Guru bersoal jawab dengan murid
tentang perkataan tersebut.
Contoh ayat:
i).Sila susun huruf yang diberikan
menjadi satu perkataan.
( KERJAYA)/ (PEKERJAAN)
|
Kad huruf
Papan tulis
|
Langkah 1
10 minit
|
Bersoal jawab tentang gambar
berkaitan kerjaya
|
Bersoal jawab
1.Guru memaparkan beberapa keping
gambar alat yang
digunakan oleh mereka yang bekerja.
2.Guru bersoal jawab dengan murid
tentang gambar yang ditunjukkan.
Contoh:
i).Siapakah yang menggunakan alat
ini semasa bertugas?
ii).Di manakah mereka bertugas?
3. Guru meminta beberapa orang murid
melekatkan gambar tersebut di papan tulis.
4. Guru menuliskan nama pekerjaan
yang dinyatakan oleh murid di papan tulis.
5. Murid menyebut semula nama-nama
pekerjaan yang
ditulis di papan tulis.
|
Slaid Gambar
Papan tulis
Kad perkataan
EMK:
Kreatif dan Inovatif
|
Langkah 2
12minit
|
Mengenal pasti
kata kerja
Maksud kata kerja
Perbincangan secara berpasangan.
|
Mengenal pasti
1.Guru menunjukkan beberapa kad
perkataan ( kata kerja) kepada murid.
2.Murid membaca kad perkataan dengan
kuat beramai-ramai.
3.Murid diminta mengenal pasti
maksud kata kerja dengan kerjaya .
Contoh :
i).mengajar
ii).merawat
iii).membaiki
iv).menangkap
v).memasak
Perbincangan
4.Guru mengedarkan lembaran kerja
kepada murid.
5.Secara berpasangan , murid
berbincang mencari jawapan .
6.Guru berbincang dengan murid
tentang jawapan yang diperolehi.
7. Murid membaca semula petikan
jawapan beramai-ramai.
|
Kad perkataan
Papan tulis
Lembaran kerja
Nilai:
Bekerjasama
|
Penutup
3minit
|
Pemahaman murid
|
Guru menyoal kembali tentang tajuk
yang diajar kepada murid.
|
Papantulis
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan